سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برج گنبدعلی

کی ام ای مبله در راستای تامین نیاز شما عزیزان در رابطه با اجاره آپارتمان مبله در تهران، تمامی واحد های خود را به تمامی ویژگی های یک خانه راحت ارتقاء داده است.

برج گنبد علی در ابرکوه در مرکز ایران قرار دارد. این مقبره هشت ضلعی بیشتر از آجری سنتی از برج سنگ تراشی زباله تشکیل شده است. و دارای یک گوشه گوشه ای 3 ضخیم از موکارنس ، همچنین از قلوه سنگ آهنی است که احتمالاً یک سقف هرمی را پشتیبانی می کرد.

استفاده بیشتر از ریاضیات پیشرفته در معماری قرون وسطایی ایران ، به ویژه دوره بین سلسله های سلجوقی و تیمور. در ارتفاع برجها و ورودی ها و دو گنبد پوسته پوسته ، که در مساجد شهرهای مختلف استفاده می شود ، مشهود است.

معماری برج گنبدعلی

منارهای بلند با ساخت و سازهای بلندپروازانه و تزئینات غنی هندسی و برج نگاری با مهارت بی نظیری طراحی و ساخته شدند. تکنیک های ساختمانی به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. اما ادامه توانایی این برجهای باریک در مقاومت در برابر زلزله نشان می دهد که سازندگان آنها از روش پیشرفته ای استفاده کرده اند. شاید تیرهای کراوات چوبی ، به استحکام کششی به سازه دهد.

سایر معماریهای مشابه گنبدعلی

نمونه های دیگر مسجد جامع در تبریز و مسجد جامع در ورامین است. اولین "شامل یک ایوان عظیم منجمد از آجر 99 فوت ، در عمق 213 پا ، تا چشمه طاق های فروریخته است. در حدود 82 فوت قد ، یک sahn5 عظیم با استخر وسط و عکسهای تک راهرو را نشان می دهد.

در حالی که دومی دارای یک گنبد کوچک در پشت پرتال اصلی است که پرتال ایوان را تکمیل می کند ، اتاق گنبد نیز مانند سایر موارد بیان شده است. توسط سنجاب پر شده با muqarnas در آجر ، که نشان دهنده انتقال از مربع به هشت ضلعی است.

در میان تعداد زیادی نمونه از روابط نزدیک معماری قرون وسطایی ایران و هندسه ، ورودی مسجد جمعه مسجدجامعه در یزد ، واقع در مرکز این شهر بزرگ وجود دارد.این مسجد جمعه به دلیل پیستاکی بسیار باریک که توسط مناره های دوقلو غلبه کرده است ، قابل توجه است. قسمت داخلی گنبد دارای کاشی کاری کاشی تقریباً کامل است. و از بین بردن دیواره عقب ایوان در سمت قبله ، برای اولین بار این جماعت را در حیاط دادگاه می دید که می تواند آن را ببیند.

 

گالری های فوقانی از نظر بصری و ساختاری باعث ایجاد نور قابل توجه اتاق گنبد می شوند. و یک توالی پیچیده تر از مواد جامد و حفره ها. همین ملاحظات در طاقهای عرضی نمازخانه نیز یافت می شود. ورودی اصلی مسجد که از قرن چهاردهم متشکل از یک ایوان و مناره تشکیل شده است ، از این نظر استثنایی است که بلندترین ورودی در معماری اسلامی ایران است. ارتفاع بدست آمده در این قسمت از ساختار بدون آنالیز ریاضی ساختاری امکان پذیر نبود. ارتفاع توسط تنش های خط صعودی مناره ها ، تنش های بیشتری را نشان می دهد.

هدف از برج های بلند یا مناره ها ایجاد حس رسیدن به خدا بود. این حس را می توان با باریک کردن ورودی تا حد امکان در ساختمان و با استفاده از محاسبات ریاضی آن را تا حد امکان بلند کرد.

 

نتیجه

با مرور نمونه هایی از معماری قرون وسطایی ایران ، از رابطه نزدیک آن با زمینه های علمی مانند ریاضیات ، هندسه ، کیهان شناسی و اخترشناسی آگاهی می یابد. این رابطه امکان دستیابی به کمال ، اثر تاریخی و زیبایی شاعرانه را فراهم کرد. این خرد در هنر است.