سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با طرح های رقیب طرح خانه اپرای سیدنی آشنا شویم

خانه اپرای سیدنی یکی از نمادهای مشهور کشور استرالیا است که سالانه مورد بازدید میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا قرار می‌گیرد. در فوریه سال 1956 یک مسابقه بین‌المللی طراحی برای ساخت خانه ملی اپرا در سیدنی با جایزه‌ای معادل پنج هزار پوند اعلام شد. طرح خانه اپرای سیدنی متعلق به معماری جوان و گمنام به نام یورن اوتزن است که توانست در میان 232 طرح ارسال شده، نظر داوران را به خود جلب کند. در ادامه این مقاله وب‌سایت اجاره آپارتمان مبله در تهران، قصد داریم با چند طرح ردشده در مسابقه خانه اپرای سیدنی آشنا شویم.

1. گروه طراحی فیلادلفیا

مقاوم دوم رقابت طرح خانه اپرای سیدنی به طرحی از یک تیم معماری آماتور متشکل از هفت طراح معمار در فیلادلفیا تعلق گرفت. بر اساس این طرح، سازه مورد نظر از فرم صدف الهام گرفته شده است و قرار بود در ساخت آن از جدیدترین متدها در به‌کارگیری بتن استفاده شود.

گرچه این تیم برنده رقابت خانه اپرای سیدنی نشدند، اما به همکاری خود ادامه دادند و جایزه‌های معماری دیگری کسب کردند.  

2. گروه طراحی Paul Boissevain و Barbara Osmond

طرح این تیم هلندی-انگلیسی نسبتا محافظه‌کارانه بود، به همین دلیل مقام سوم مسابقه خانه اپرای سیدنی را کسب کرد.

با این وجود داوران تحت تاثیر طرح آنها قرار گرفتند. طراحی جعبه‌مانند با تاکید بر قدم زدن در فضای باز نتوانست کمکی کند، اما خانه اپرای اسلو در نروژ پنجاه سال پس از ارائه طرح Boissevain و Osmond در رقابت ایده برای ساخت خانه اپرای سیدنی ساخته شده است.

3. طراحی سر یوجین گوسن

طرح سر یوجین گوسن هرگز نتوانست با طرح‌های دیگر این مسابقه رقابت کند. گوسن نه تنها رهبری ارکستر سمفونیک سیدنی را بر عهده داشت، بلکه همچنین مدیر کنسرسیوم ایالت نیو ساوت ولز استرالیا و یکی از متقاضیان اصلی درخواست ساخت یک خانه ملی اپرا در سیدنی، مرکز ایالت نیو ساوت ولز بود.

طرح خانه اپرای سیدنی 1

4. طراحی Peter Kollar و Balthazar Korab

رتبه چهارم رقابت خانه اپرای سیدنی متعلق به Peter Kollar و Balthazar Korab بود. داوران درباره طرح این دو مجارستانی که به استرالیا مهاجرت کرده بودند عبارت «نقشه‌ریزی بسیار ماهرانه» را به کار بردند.

5. طراحی S. W. Milburn و شرکا

طراحی Stanley Wayman Milburn و Eric Dow تفاوت چندانی با طرح جعبه‌مانند Boissevain و Osmond نداشت. اما میلبورن و داو پیاده‌روی تفریحی ساختمان را در قسمت زیر آن در نظر گرفتند و باند فرود هلی‌کوپتر را روی پشت‌بام طراحی کردند تا در موارد فوری بتوان به سرعت خود را به مکان مورد نظر رساند.

6. طراحی Vine و Vine

شرکت انگلیسی Vine و Vine خانه اپرا را به صورت دو سالن که توسط یک رستوران از هم جدا شده‌اند طراحی کرده بود. طراحان این شرکت مانند رقبای دیگر یک فضای بیرونی برای قدم زدن در نظر گرفته بودند. 7. طراحی Kelly و Gruzen

طرح پیشنهادی این شرکای  آمریکایی با فضای باز و درختان زیاد طراحی شده بود. گروه طراحی Kelly و Gruzen در سال 1932 ایجاد شد و در حال حاضر تحت عنوان گروه IBE فعالیت می‌کند.

ساخت خانه اپرای سیدنی 17 سال به طول انجامید و جوزف کاهیل نخست وزیر که مسابقه بین‌المللی طراحی آن را تدارک دیده بود قبل از اتمام ساخت آن درگذشت. در 20 اکتبر 1973 ملکه الیزابت دوم این بنا را افتتاح کرد. اوتزن طراح خانه اپرای سیدنی در سال 2003 جایزه معماری پریتزکر را که معادل جایزه نوبل در رشته معماری است، از آن خود کرد.

دو سالن اصلی، پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمرین برای نمایش، چهار رستوران، شش کافه و فروشگاه‌های زیادی در خانه اپرای سیدنی وجود دارند.  

خانه اپرای سیدنی یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی شاخص استرالیا است که نیم قرن پس از اجرای مسابقه طراحی، توانست در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود.